Saturday, April 09, 2016

Teknik Pemilihan Sel (MS Excel)

Selecting a cell
~Range of connecting cells : Penggunaan ini untuk mengaktifkan sel kekotak dengan cepat contoh aktifkan A1 hingga B3 hanya menggunakan Pointer A sahaja. Kekotak pertama tidak kelihatan. Lain-lain kekotak berwarna biru serta paparan oren seperti di atas.

~Range of non-connecting cells : Penggunaan ini untuk mengaktifkan sel kekotak dengan cepat contoh gunakan Pointer A aktifkan A1 hingga B4 tekan Ctrl Aktifkan D1 hingga F4. Kekotak pertama tidak kelihatan berwarna putih & kekotak kedua mempunyai warna putih di awal sel. Lain-lain kekotak berwarna biru.

~Entire worksheet : Penggunaan ini untuk mengaktifkan keseluruhan hamparan kerja (worksheet) hanya klik pada penjuru antara huruf A dengan nombor 1 & keseluruhan berwarna biru.

Selecting a row
~Range of connecting rows : Penggunaan ini untuk mengaktifkan sel baris (row) di bahagian kiri dengan cepat contoh aktifkan A1 hingga A10 hanya menggunakan anak panah berwarna hitam. Kekotak pertama tidak kelihatan. Lain-lain kekotak berwarna biru.

~Range of non-connecting rows : Penggunaan ini untuk mengaktifkan sel baris (row) di bahagian kiri dengan cepat contoh aktifkan A1 hingga A5 hanya menggunakan anak panah berwarna hitam tekan Ctrl Atifkan baris A8 hingga A11. Kekotak pertama tidak kelihatan berwarna putih & kekotak kedua mempunyai warna putih di awal sel. Lain-lain kekotak berwarna biru.


Tutorial ini disunting oleh Adawiah Creative Solution moh LIKE Facebook Rasmi Jom Belajar MS Office jangan lupa klik berjemaah LIKE ya!