Saturday, April 09, 2016

Memanipulasikan Baris Dan Lajur (MS Excel)

Inserting rows and columns into a worksheet : Penggunaan ini untuk menambah bilangan baris (row) & kolum (Column) di dalam hamparan (worksheet) untuk menambah baris (row) isikan pointer di bawah baris yang akan ditambah klik pada Home >> pilih Insert >> Insert Sheet Rows. Sekiranya untuk kolum (column) klik pada Home >> pilih Insert >> Insert Sheet Columns.

Deleting rows and columns within a worksheet : Penggunaan ini untuk memadam bilangan baris (row) & kolum (Column) di dalam hamparan (worksheet) untuk memadam baris (row) isikan pointer di bawah baris yang akan ditambah klik pada Home >> pilih Delete >> Delete Sheet Rows. Sekiranya untuk kolum (column) klik pada Home  >> pilih Delete >> Delete Sheet Columns.

Modifying rows and column size : Penggunaan ini untuk ketinggian baris (row) & kelebaran kolum (Column) di dalam hamparan (worksheet) untuk mengubah baris (row) asal (12.43/15) aktifkan bilangan baris klik pada Home >> pilih Format >> Row Height. Sekiranya untuk kelebaran kolum (column) lebar asal (8.43) klik pada Home >> pilih Format >> Column Width.


Tutorial ini disunting oleh Adawiah Creative Solution moh LIKE Facebook Rasmi Jom Belajar MS Office jangan lupa klik berjemaah LIKE ya!