Friday, May 24, 2013

~Rahsia Menaip Pantas Diketahui~


Saya Nur Azmira Nasarudin, sebelum menghadiri kursus IPM saya menyangka diri saya tiada masa depan. Saya suka membuat kerja-kerja yang tidak berfaedah. Saya merasa bosan kerana tidak mendapat kerja yang menjamin masa depan saya berasa cemburu kepada kawan yang ada kerja-kerja yang sesuai dengan mereka. Saya tidak tahu apa itu Pengurusan Pejabat dan saya tidak tahu bahawa setiap jari yang ada pada jari-jari kita ada fungsi apabila kita menaip. 

Semasa berkursus saya merasakan diri saya terjamin dan saya dapat rasakan saya membuat kerja-kerja yang berfaedah, pada minggu pertama saya di IPM saya diajar cara untuk menggunakan kod jari, tatatertib semasa berada mesin taip ataupun komputer. 

Selain itu, saya dapat melatihkan diri saya atau dapat mencari idea untuk menyelesaikan masalah yang saya terima semasa menyiapkan tugasan kerja yang diamanahkan. Saya juga dapat berkomunikasi dengan etika pejabat. Sekarang saya menaip di mesin taip atau komputer dengan menggunakan kod jari yang telah saya pelajari dan akhirnya saya dapat menguasai kod jari itu, kini saya dapat menaip dengan lebih cepat berbanding sebelum saya mempelajari kod jari ini. Saya betul-betul menghargai ilmu yang dicurahkan oleh guru-guru di IPM  ini.