Saturday, October 22, 2022

TUTORIAL WORD : BAHAGIAN 2

TUTORIAL WORD ART | PAGE BORDER | WATERMARK
BAHAGIAN 2

1. Untuk menambah teks di dalam kekotak, klik Insert >> Shapes >> Plaque. Klik 1x ubah kelebaran klik Format >> Shape Height : 2” + Shape Width : 4”. Untuk tambah teks di dalam kekotak klik Format pilih Add Text. Untuk dapatkan kekotak yang serupa klik pada kekotak klik Home >> Copy klik keluar semula klik Home >> Paste (di luar). Ulang untuk 3 kekotak yang diperlukan.

2. Ubah kekotak pertama. Kecilkan saiz kekotak klik Format >> Shape Height : 1.3”. pindahkan kesemua teks di dalam kekotak (jika teks tersedia). Jika tiada teks perlu menaip tanpa menukar sebarang format.

3. Untuk seimbangkan kekotak atas bawah ubah kekotak 1 & 4 sahaja dahulu klik Home >> Select : Select Objects. Highlight 4-4 kekotak, klik Format (hujung) >> Align >> pilih Distribute Vertically. Untuk ubah ke kanan klik Format >> Align >> pastikan Align to Margin klik Align Right. Masukkan teks sedia ada. Ubah Zoom kepada 100%.

4. Tukarkan tulisan di dalam kekotak, isikan pointer di hadapan teks pertama tekan Ctrl+A, tekan Ctrl+D klik Advanced pilih by : 2 pt klik Font ubah Bookman Old Style : Regular : 12 : warna tulisan (ungu gelap). Di bawah di ruang Effect pilih Shadow >> Ok.

5. Tambahkan Center tekan Ctrl+E. Untuk dapatkan jarak teks klik Home >> Line Spacing >> >> 1.15 lines. Untuk dapatkan warna di dalam setiap teks klik Home >> Text Highlight Color.

6. Untuk dapatkan Format yang serupa klik pada baris pilihan klik Home >> Format Painter. Tambahkan Bold @ Underline (Dashed Underline) pada teks jika ada.

Psst! Boleh dapatkan Ebook setiap program Office @ Class Online Zoom >> 

▶️ Ayuh! Sertai kami untuk Pengambilan NOVEMBER 2022 untuk tingkatkan masa depan anda. Jom klik : https://pakejkomputer.wasap.my untuk submit class perjam RM25.