Tuesday, August 03, 2021

Creating And Saving File & Inserting Illustration


Mencipta Dan Menyimpan Fail (Creating And Saving File)

1. New : Untuk membina halaman yang baru klik pada File>> New >> Blank Workbook >> Create. Cara kedua klik pada paparan luar sahaja button New @ Ctrl + huruf N.

2. Open : Untuk membuka dokumen program ini klik pada File>> Open >> pilih dokumen yang dikehendaki. Cara kedua klik pada paparan luar sahaja button Open @ Ctrl + huruf O.

3. Save : Untuk membuka dokumen program ini klik pada File>> Save >> pilih dokumen yang dikehendaki. Cara kedua klik pada paparan luar sahaja button Save @ Ctrl + huruf S.
Memasukkan Ilustrasi (Inserting Illustration)

4. Picture : Untuk menambah gambar di dalam MS Excel klik Insert >> Picture. Pilih folder yang mengandungi gambar yang anda simpan klik Insert. Jika anda ingin mendapatkan gambar yang tersedia di dalam komputer klik pada My Computer >> pilih Local Disk:C >> ubah paparan View kepada List >> Program File >> Microsoft Office >> ClipArt >> PUB60COR >> ubah View kepada Tumbnail pilih gambar klik Insert.

5. Nota : Untuk mengubah saiz gambar klik Format >> diruangan Size ketinggian / lebar.

6. Word Art: Untuk menambah tulisan bercorak di dalam MS Excel klik Insert >> WordArt. Pilih yang dikehendaki. Tukarkan tulisan & corak WordArt klik pada Format >> Text Effects >> Transform pilihan anda.

7. Clip Art : Untuk menambah gambar di dalam MS Excel klik Insert >> ClipArt. Di dalam ruangan search for : taipkan pengelasan yang dikehendaki contoh : BOOK. Pengelasan berkaitan buku akan terhasil.

8. Shapes : Untuk menambah kekotak di dalam MS Excel klik Insert >> Shapes pilih yang dikehendaki. Lakarkan bentuk mengikut yang diperlukan. Warna akan berubah seperti program MS PowerPoint. Ubah warna pilihan pada Format Shape Fill / Shape Outline.

9. Smart Art: : Untuk menambah diagram secara visual yang berbentuk lingkaran, segi empat, anak panah, struktur dan lain-lain di dalam MS Word isikan pointer diruangan kosong klik Insert >> SmartArt. Taipkan teks di dalam kekotak dengan mudah.