Thursday, September 08, 2016

Menyunting Paparan Asal : Part 1



1.     Untuk Menyunting Paparan Asal : Di Dalam Program MS Word 2007 & 2010 ada beberapa perkara perlu diubah untuk memudahkan penggunaan Format kelak.


2.     Tambahkan paparan asal 3 (Save, Undo, Redo). Tambahkan New,  Open, Print Preview.



3.     Apabila anda menaip teks di dalam program dan menekan Enter terdapat jarak yang ketara kelihatan. Penyelesaian : klik Pada Paragraph >> Spacing >> Before : 0 Pt  >> After : 0 Pt >> Line Spacing : Single. Di dalam pilihan Default/Set As Default pilih Yes/All & Ok. Default bermaksud setiap halaman yang baru jarak yang serupa dapat digunakan.



4.     Jarak Tabs : Jarak asal 2.8 – 3.0 ke atas apabila kita menekan tabs. Klik Home >> Paragraph >> Tabs (di bahagian kiri) >> pilih Clear All. Di dalam Tab stop position : taip 0.5 pilih SET >> Ok. sekiranya akan datang terjadi jarak ini klik semula di sini.




5.     Untuk menukar jenis tulisan & saiz tulisan asal (Calibri : 11). Untuk kekalkan jenis tulisan yang dikehendaki. Klik pada Font >> di dalam pilihan (Century Gothic) Default/Set As Default pilih Yes/All & Ok. Setting dokumen kepada A4 kekal. Klik Page Layout >> Page Setup >> Paper >> Paper Size : A4. Untuk kekalkan pilih Default >> Yes @ Set As Default >> Yes.  


dipetik dari Buku Ebook Ms Word  penulisan Cikgu Adawiah Bertemu Menyunting Paparan Asal : Part 2 >>