Saturday, September 01, 2012

Rasa Bertuah Belajar Komputer Di IPM

Peserta Testimoni : Saya Nurmahirah Binti Mamat ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak IPM yang telah memberi peluang kepada saya untuk menimba ilmu di dalam bidang Pengurusan Pejabat. Ucapan saya dituju khas kepada Cik Rabiah Adawiah selaku guru komputer di IPM yang telah memberi sedikit sebanyak dorongan dan ilmu pengetahuan kepada kami semua dan tidak lupa juga kepada tenaga-tenaga pengajar di IPM iaitu Tn Hj Nasir, Cik Farizan (CF), Encik Sharif Zaffar dan Tuan Haji Shabati. 

Sebelum ini saya memang tidak pernah mempelajari teknik yang ada dalam komputer sehinggalah Cik Adawiah memperkenalkan cara pembelajaran yang amat senang, cepat dan mudah di fahami. Saya hanya mengetahui asas dalam komputer dan merasa ingin mengetahui lebih lagi dengan mendalami ilmu yang telah diberi dan tidak sangka rupanya ada kaedah yang lebih cepat dari yang saya sangka. Penggunaan kod jari juga telah di ajar oleh Cik Farizan (CF) untuk memudahkan kerja dalam proses menaip telah saya amalkan semasa belajar komputer. 

Selain itu, Microsoft Word saya banyak belajar tentang macam mana memprosesan surat, risalah, membina jadual (Table), borang, fungsi 3S : Superscript, Subscript & Strikethrough serta banyak lagi. Disamping itu juga, dalam Microsoft Power Point saya telah mempelajari tentang bagaimana cara membuat plan, graf, carta, slide dan pelbagai lagi. Malah saya bersyukur kerana sempat mengambil Microsoft Excel yang sangat diperlukan untuk pekerjaan pada masa kini. Microsoft Excel juga membantu memudahkan kerja contohnya, setiap apa yang kita buat boleh dapatkan jawapan dengan mudah dengan hanya menggunakan Asas Formula yang cepat & tepat. 

Ilmu yang saya ada saya gunakan dengan sebaiknya. Saya amat berterima kasih dan berasa amat bertuah kerana ilmu yang telah diberikan. Ilmu ini mungkin tidak sama dengan ilmu yang saya perolehi di tempat lain. Amat cepat dan mudah. Dari tidak tahu mengunakan format persuratan, di IPM saya telah memperolehi itu semua. Terima kasih pihak IPM. Semoga tuhan memurahkan rezeki kalian dan sentiasa memperolehi kejayaan.