Wednesday, November 17, 2010

FORMAT BUKU NOTA KOMPUTER



PERINGKAT ASAS & PERTENGAHAN

Untuk membuat buku nota pelajar perlu tahu 3 perkara iaitu [Bentuk, Simbol & Fungsi] sebelum merencanakan nota komputer. Nota komputer yang tidak lengkap juga akan mengurangkan markah anda @ tidak dapat membantu anda bila bertemu format yang berulang-ulang.

TIP : Jika anda ingin membuat buku nota, nota anda tersebut perlulah diringkaskan dari satu latihan di bilik komputer kepada nota yang ringkas di atas kertas A4 serta bila anda ingin mengulangkaji apa yang anda pelajari secara automatik ingatan anda teringat kepada latihan komputer di dalam folder di bilik komputer. 

Ini mengurangkan masa untuk anda mengulangkaji lagi serta masa anda tidak dibazirkan untuk mengingati latihan tersebut. Jika nota yang anda karang tersebut anda tidak dapat mengingatinya ini bermakna ingatan anda boleh dikatakan lemah (sila amalkan dua biji kapsul Mega-3 setiap hari untuk menguatkan ingatan. 

Antara lain, tumpuan serta fokus anda kerana di dalam Mega-3 mengandungi ikan tenggiri biru, asid amino kerana saya selaku tenaga pengajar telah mengamalkannya). 

Produk ini khusus menggunakan ikan tenggiri biru dari lautan artik ini mempunyai kadar DHA yang tinggi jika dibandingkan dengan ikan-ikan laut yang lain serta mengandungi kadar mineral yang tinggi, mengandungi kadar protin yang tinggi dan ia mudah diserap oleh badan. 

Ia amat sesuai bagi pelajar IPM yang mengikuti 7 subjek yang memerlukan kemahiran mengingat semua subjek yang dipelajari. 

Ini juga mengelakkan anda “blank” semasa menjawab soalan ujian bulanan komputer semasa ujian kelak.


Kini pelajar tidak perlu menggunakan buku nota A6 lagi kerana cara termudah telah di dapati iaitu mendapatkan Buku Rujukan Komputer sahaja.