Thursday, September 27, 2018

Muat Naik Video Semudah 6 Langkah

Assalamualaikum.. untuk muat turun video dalam hand-phone ke Youtube menggunakan Android pilihan. Untuk upload video kali ini CikguCA menggunakan Android Oppo. 

LANGKAH 1 : Buka Youtube >> pilih account pilihan yang tersedia mengikut yang telah anda daftar login Emel pada phone anda ya..(terasa versi indon pulak ya.. kebiasaan jam begini nonton TV9 jadi an versi ini mula keluar dong he..he..)

Kita sambung ya klik pada gambar seerti Camera (ikut anak panah) ...>>


Akan keluar seperti di bawah pilih pilihan Video yang ada.. kebetulan 1 video sahaja yang ada memandangkan memori selalu full heheh.. 



Jangan terus-terus klik seperti anak anah di bawah ya.. perlu masukkan beberapa seperti di bawah seperti Title, Description, Privacy & Location pilihan yang dikehendaki. Barulah klik anak panah (berwarna biru).

Sekiranya Video anda pilih masa yang agak pendek, tempoh untuk muat turun (download) agak singkat @ bergantung kepada line internet masing-masing. Jika tempoh 20-15 minit masa agak lama perlu tunggu ye..


Okey selepas itu akan terpapar Ready to Watch maknanya video anda selamat di download. Boleh lah delete dalam phone jika memori Full seperti CikguCA terjadi. Sebelum ini pakai jenis Samsung helokk jer pakai Oppo memori Full memanjang..Oppo iri hati dengan Samsung nih he..he..

Untuk copy link (ibarat copipes lah ye), klik pada tititk 3, pilih Share pilih Copy Link.

Buka laman sosial pilihan seperti FB, WhatsApp dll untuk Paste link tadi.Enter sekali untuk melihat hasil link yang akan keluar gambar. Semoga ilmu ini brmanfaat.