Friday, September 09, 2016

Font & Paragraph (Part 1)


1.     Ubah tulisan & saiz tulisan klik Home >> Select >> Select All pilih Font : Century Gothic : 11. 


Tajuk : CALON.. Ubah jarak tajuk klik Font >> Advanced >> Spacing : Expanded by : 1.5 >>  Untuk samakan teks kiri & kanan isi pointer di hadapan teks yang pertama pilih (Justify). Jika teks memerlukan Bold, Italic & Underline tambahkan dahulu.

2.     Untuk perubahan bagi huruf “J” aktifkan huruf ‘J’ sahaja. Klik pada menu Insert >> Drop Cap : Drop Cap Options >> Dropped. Tukar Font : Elephant. Line to drop : 3 (baris teks ke bawah). Distance from text : 0.1 (jarak dengan teks).

3.     Untuk mendapatkan bingkai disekeliling huruf “J” klik pada penjuru berbentuk anak panah, klik pada menu Home >> Bottom Border (asal) pilih H Borders and Shading pilih Borders. Di dalam ruangan Style pilihan jenis bingkai garisan (lihat latihan). Di dalam ruangan Preview terpapar pilihan yang dikehendaki klik OK.


4.     Graduan/SPM : Klik pada Insert >> Table pilih di luar 2x1. Bagaimana untuk menambah simbol-simbol : L dibelakang teks klik Insert >> Symbol >> Font : Wingdings. Batalkan garisan sedia ada klik penjuru klik pada Home Borders and Shading >> tambah sempadan mengikut latihan.


Nak tahu bagaimana nak join kelas komputer klik link < PROMOSI > ini ya ! 

Cikgu Adawiah sedia membantu anda untuk kawasan Kuantan sahaja tau.