Thursday, April 14, 2016

Mencetak Helaian Kerja (MS Excel)

Previewing a worksheet : Kegunaan format ini untuk melihat terlebih dahulu dokumen sama ada halaman mencukupi 1 halaman atau lebih ini bertujuan untuk penjimatan cetakan. Klik Office Button >> Print >> Print Preview. Sekiranya mencetak lebih dari satu halaman, untuk melihat dokumen selanjutnya klik Next Page. Untuk kembali asal klik pada papan kekunci button Esc. Jika menggunakan Window 2010 paparan ini sama untuk semasa cetakan.

Zooming the view : Kegunaan format ini untuk melihat paparan kecil/besar dokumen klik View >> Zoom. Pilih piihan yang dikehendak. Sekiranya membatalkan saiz Zoom pilihan, untuk kembali asal klik View >> 100% (saiz standard).

Printing options : Kegunaan format ini untuk mencetak dokumen klik Office Button >> Print >> Print. Pilih jenis pencetak terkini. Sekiranya dokumen tidak ditukar kepada saiz A4 di dalam pilihan Properties. Jika menggunakan Window 2010 paparan ini sama untuk semasa cetakan.

Tutorial ini disunting oleh Cikgu Adawiah moh LIKE Facebook Rasmi Jom Belajar MS Office jangan lupa klik berjemaah LIKE ya!