Saturday, April 02, 2016

Menambah Table (Jadual)

Inserting a table : Untuk menambah Table (jadual) isikan pointer di ruangan kosong klik pada Insert >> Table klik pada pilihan yang dikehendaki. Contoh klik : 3 x 2.

Gambar 1 : Navigating within a table : Untuk menambah Table (jadual) isikan pointer di ruangan kosong klik pada Insert >> Table >> Insert Table. Diruangan AutoFit behavior. Ubah asal Auto kepada 0.5. klik Ok.

Selecting and editing text within a table: Di sekitar Table terdapat beberapa pointer akan kelihatan. Gerakkan mouse anak panah hitam & putih akan kelihatan. Fungsi akan kelihatan apabila pointer tersebut anda klik. Sekitar pointer kelihatan ada 6 jenis setelah itu taip teks seperti biasa.

Selecting cells, rows, columns or the entire table : Untuk mengaktifkan sel yang dikehendaki isi pointer di ruangan yang dikehendaki klik Layout >> klik Select >> jika klik 1 sel pilih select cell, column, row @ table. Arahan ini tidak memerlukan 6 jenis pointer.

Gambar 2 : Inserting and deleting rows and columns : Untuk memadam bilangan baris/kolumn (Row @ Column). Isikan pointer pada baris yang akan di padam @ di tambah. Klik pada Layout >> di dalam ruangan Rows & Columns pilih Insert Above, Below, Left @ Right.


Tutorial ini disunting oleh Adawiah Creative Solution moh LIKE Facebook Rasmi Jom Belajar MS Office jangan lupa klik berjemaah LIKE ya!