Thursday, February 11, 2021

Format Print Kertas A4

  • Sebelum menaip teks di dalam program MS Word anda perlu terlebih dahulu mengubah saiz dokumen kepada saiz A4. Klik => Page Layout => Size => A4. Sekiranya ingin melebarkan saiz dokumen klik Page Layout => Margin => Moderate.
Setelah dokumen siap di taip serta disimpan (Save) tiba masanya untuk mencetak dokumen yang dibina. Cara untuk mencetak pada kertas A4 dengan menggunakan MS Office.
  • Klik pada Office Button => Print. Pilih jenis Printer Contoh pilihan yang saya guna : Canon LBP 2900. Pilih Properties tukar pada Orientation/ Paper : Portrait @ Landscape klik Ok & Ok.
  • Sekiranya anda ingin menjimatkan kertas dokumen yang anda gunakan adalah dua halaman pada Page Layout ubah 2 Page per Sheet klik Ok & Ok.
  • Jika menggunakan Printer jenis HP kertas bersaiz A4 perlu diubah pada Page Layout ubah pada Margin -- > Paper di dalam paper size : ubah yang Height kepada 12" sahaja.

NOTA : Untuk mendapat hasil cetakan yang sama dengan dokumen yang anda ingin cetak pastikan anda ubah kedua-dua Page Layout -Size (A4) & Print (A4).