Sunday, July 22, 2012

Minda Perlu diberikan Makanan.. Percayakah anda?

Tentu anda sebagai pelajar ingin meningkatkan tahap ingatan anda semasa berkursus di IPM. Anda juga dikatakan bakal pekerja. Apabila anda mempelajari komputer tentu sekali banyak FORMAT dan FORMULA digunakan untuk memudahkan operasi di dalam penggunaan komputer. Sebagai Tenaga Pengajar komputer yang berhadapan dengan pelbagai ragam pelajar saya mengamalkan pemakanan untuk minda bagi mengelakkan fikiran serabut, tak tenteram dan takde mood. 

Antara lain kuat bekerja, memerlukan kesabaran, kelam kabut, takut, banyak kerja, serta suasana kerja yang tidak memberangsangkan (ragam pelajar) boleh memberi tekanan serta mempengaruhi prestasi kerja. Untuk menjadi pekerja yang dedikasi selalunya berada pada tahap seimbang dari aspek fizikal, mental, emosi dan spiritual.  

Ramai yang berkata perlu ke pemakanan minda?? jawab saya memang PERLU. Kerana masalah yang paling kerap dialami oleh para pelajar ialah lupa, kurang tumpuan, lembam, malas, jemu dan bosan, letih, murung, hiperaktif dan sebagainya. Bebanan pelajaran boleh menyebabkan berlakunya stres dan migrain di kalangan pelajar. Persekitaran seperti sekolah, guru, rakan, keluarga dan tanggungjawab sebagai pelajar memberi kesan yang lebih terhadap psikologi mereka.

Pada fasa inilah juga para pelajar kerap berhadapan dengan ujian bulanan dan akan datang Peperiksaan Akhir IPM untuk subjek-subjek yang ada. Para pelajar memerlukan makanan Tambahan untuk otak yang berfungsi untukmenguatkan lagi daya ingatan, menambah tenaga mental, mencerdaskan serta mendatangkan ketenangan.



Sebenarnya Otak akan menggunakan tenaga yang banyak apabila melakukan kerja-kerja yang berat seperti berfikir, mengingat, membuat analisa, merangka strategi dan sebagainya. Berikut merupakan simptom-simptom yang menunjukkan otak yang memerlukan tenaga tambahan :-

  • Perasaan gementar, cemas dan bimbang
  • Lemah daya ingatan dan rasa malas
  • Selalu letih dan tidak bertenaga
  • Sering diganggu kesedihan tidak menentu
  • Serabut fikiran dan kelesuan otak
  • Bersifat pesimis dan negatif
  • Kurang keyakinan diri
  • Mudah lupa dan rasa jemu
  • Kurang daya tumpuan

Tenaga otak boleh dirangsangkan melalui rangsangan minda, rehat yang secukupnya dan makanan yang berkhasiat. Saya telah mengesyorkan kepada seorang pelajar Komputer Tunggal, Noor Afisah Bt Md Taib yang telah mengamalkan Mega-3. 

Ternyata semasa Ujian komputer 3 program beliau dapat menjawab soalan dengan mudah dan mengikut Format Ujian. Sebelum mengamalkan Mega-3 pelajar ini agak sukar menerima pelajaran yang baru, tidak kreatif dan sukar memahami apa yang telah diajarkan walaupun berulang kali diterangkan. Tetapi setelah mengamalkan ternyata ada peningkatan yang ketara.

Sebelum itu, mari kita mengetahui apa itu Mega-3? Produk ini khusus menggunakan Ikan Tenggiri Biru dari Lautan Artik ini mempunyai kadar DHA yang tinggi jika dibandingkan dengan ikan-ikan laut yang lain. 

Keunggulan produk ini :-

*Mengandungi kadar mineral yang tinggi * Mengandungi protin yang berkualiti * Lebih mudah diserap oleh badan * Amat sesuai dijadikan amalan oleh ibu mengandung untuk kecerdasan minda bayi yang dikandung *Sesuai dari peringkat bayi hingga dewasa untuk pemakanan kesihatan * Meningkatkan daya kesuburan lelaki dan perempuan *Mengatasi masalah kardiovaskular

Jadikan Mega-3 sebagai salah satu makanan tambahan (food supplement) harian untuk membantu mengurangkan stres dan kelesuan, serta meningkatkan keupayaan tenaga mental anda. Saya sebagai tenaga pengajar telah mencubanya anda bila lagi? 

PENTING! Bukan untuk mempromosikan produk tetapi ingin membantu pelajar yang lemah dan apa produk yang sesuai serta terbukti membantu di dalam pembelajaran anda. Masa depan anda, anda tentukan...