Sunday, June 04, 2017

Trick di dalam Table



Selecting and editing text within a table : Di sekitar Table terdapat beberapa pointer akan kelihatan. Gerakkan mouse anak panah hitam & putih akan kelihatan. Fungsi akan kelihatan apabila pointer tersebut anda klik. Sekitar pointer kelihatan ada 6 jenis setelah itu taip teks seperti biasa.

Selecting cells, rows, columns or the entire table : Untuk mengaktifkan sel yang dikehendaki isi pointer di ruangan yang dikehendaki klik Layout >> klik Select >> jika klik 1 sel pilih select cell, column, row @ table. Arahan ini tidak memerlukan 6 jenis pointer.

Inserting and deleting rows and columns : Untuk memadam bilangan baris/kolumn (Row @ Column). Isikan pointer pada baris yang akan di padam @ di tambah. Klik pada Layout >> di dalam ruangan Rows & Columns pilih Insert Above, Below, Left @ Right. 

Modifying column width or row height : Untuk mengubah lebar lajur Column/Row, Isikan pointer pada baris ketinggian/lebar  yang akan di ubah. Klik pada Layout >> di dalam ruangan Cell Size ubah di dalam Table Column Width @ Table Row Width.