Tuesday, March 21, 2017

Cara Bina Cover | Isi Kandungan | Muka Surat


Bagimana untuk membuat seperti risalah yang ada kulit muka, kandungan isi muka surat & halaman muka surat di bahagian bawah jika lebih dari satu halaman (lihat di atas).


Buka MS Word klik Cover Page jenis Alphabet. Paparan akan menjadi dua halaman isi pointer pada halaman kedua klik Insert à Blank Page. Paparan akan menjadi 3 halaman.


Isikan pointer pada halaman kedua klik References à pilih Table of Contents à pilih Automatic Table 1 klik Ok. paparan akan keluar seperti ini. “contents : No Table of contents entries found”. Ini kerana belum ada halaman yang mempunyai muka surat.


Bina halaman muka surat klik pada Insert à Page Number à Bottom of Page à Pilih Bracket 2.


 Mulakan dengan Halaman 3 : taip teks seperti biasa. Dapatkan gambar (bebas) untuk setiap halaman. Tukar jenis tulisan kepada Lucida Calligraphy (11) & jarak 1.5 lines. Pisahkan setiap tajuk dengan memilih Page Layout à Breaks à Page. Tukar setiap tajuk klik pada Home pilih Heading 1 di dalam ruangan Styles. Tukar warna asal klik pada Heading 1 pilih Modify ubah seperti di atas. Selamat Mencuba! 

===================================================================

Untuk maklumat CikguCA juga menyediakan servis mengajar bagi prgram MS Word, MS PowerPoint, MS Excel & MS Access ke rumah & ke pejabat sekitar Kuantan (dari lokasi Bukit Rangin 2 ke 30 KM sahaja sekitar Kuantan). Jika peserta luar Kuantan  syorkan CikguCA ikuti kelas Online bersama CikguCA. 

Nak tahu info lanjut klik link WhatsApp ini http://kelaskomputerkuantan.wasap.my secara automatik anda akan mendapat nombor WhatsApp CikguCA tanpa menyimpan terlebih dahulu. Mudah kan? Laa ni dah canggih.